Podstawy chemii dla nauczycieli
Nazwa modułu kształcenia |
Podstawy chemii dla nauczycieli |
Nazwa jednostki prowadzącej moduł |
Wydział Chemii |
Kod modułu |
WCh-PNC04-17 |
Język modułu kształcenia |
polski |
Efekty kształcenia dla modułu kształcenia |
Potrafi omówić podstawowe pojęcia, prawa i zjawiska chemiczne; opisuje właściwości najważniejszych pierwiastków i związków chemicznych; dostrzega zależność pomiędzy budową substancji a jej właściwościami fizycznymi i chemicznymi. Potrafi omówić przepisy dotyczące składowania, wykorzystania i utylizacji substancji chemicznych w pracowni szkolnej. Posiada umiejętność samodzielnego planowania i opracowywania scenariuszy lekcji z uwzględnieniem doświadczeń ilustrujących omawiane treści. Bezpiecznie posługuje się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi, projektuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne w pracowni chemicznej, potrafi opracować i zrealizować działalność szkolnej pracowni chemicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie składowania, użytkowania i utylizacji substancji chemicznych. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i systematycznego doskonalenia swoich umiejętności. Wykazuje zainteresowanie chemią i naukami przyrodniczymi. Potrafi formułować opinie na temat podstawowych zagadnień przyrodniczych i popularyzować wiedzę z tej dziedziny nauki. |
Typ modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny) |
obowiązkowy |
Semestr |
I i II semestr |
Imię i nazwisko osoby/osób prowadzących moduł |
dr Ewa Odrowąż – ćwiczenia, laboratorium dr Paweł Bernard – koordynator, ćwiczenia, laboratorium |
Imię i nazwisko osoby/osób egzaminującej/egzaminujących bądź udzielającej zaliczenia, w przypadku gdy nie jest to osoba prowadząca dany moduł |
dr Paweł Bernard |
Sposób realizacji |
Ćwiczenia, laboratorium. |
Wymagania wstępne i dodatkowe |
Brak wymagań wstępnych |
Rodzaj i liczba godzin zajęć dydaktycznych wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów, gdy w danym module przewidziane są takie zajęcia |
Ćwiczenia – 10h, Laboratorium – 20h,
|
Liczba punktów ECTS przypisana modułowi |
4 punktów ECTS
|
Bilans punktów ECTS |
Udział w ćwiczeniach i zajęciach laboratoryjnych razem 30h Samodzielne opanowanie omówionego materiału i studiowanie zaleconej literatury – 30h. Przygotowanie sprawozdań z pracy laboratoryjnej – 30h. Przygotowanie do egzaminu dyplomowego – 10h.
Łączny nakład pracy: 100 godz., co odpowiada 4 punktom ECTS |
Stosowane metody dydaktyczne |
Ćwiczenia laboratoryjne, dyskusja, rozwiązywanie zadań problemowych. |
Metody sprawdzania i oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów |
Bieżąca ocena wiedzy i kompetencji uczestników, egzamin końcowy, sprawozdania laboratoryjne, egzamin dyplomowy. |
Forma i warunki zaliczenia modułu, w tym zasady dopuszczenia do egzaminu, zaliczenia, a także forma i warunki zaliczenia poszczególnych zajęć wchodzących w zakres danego modułu |
Ćwiczenia – ocenianie ciągłe (bez oceny) Laboratorium – ocenianie ciągłe (bez oceny) |
Treści modułu kształcenia |
Podstawy obliczeń chemiczny: mol, masa molowa, prawa gazowe, stechiometria wzorów chemicznych, stechiometria równań reakcji, mieszaniny niestechiometryczne, stężenie procentowe i molowe, przeliczanie stężeń. Różne formy wykorzystania doświadczeń chemicznych w procesie edukacyjnym (pokazy doświadczeń, metody samodzielnego dociekania wiedzy przez uczniów). Doświadczeń chemiczne wykorzystywanych w kształceniu chemicznym na różnych trapach edukacji, z zakresu:
|
Wykaz literatury podstawowej i uzupełniającej |
|