Podstawy chemii dla nauczycieli

Nazwa modułu kształcenia

Podstawy chemii dla nauczycieli

Nazwa jednostki prowadzącej moduł

Wydział Chemii

Kod modułu

 

Język modułu kształcenia

polski

Efekty kształcenia dla modułu kształcenia

Rozumie podstawowe pojęcia, prawa i zjawiska chemiczne; opisuje właściwości najważniejszych pierwiastków i związków chemicznych; dostrzega zależność pomiędzy budową substancji a jej właściwościami fizycznymi i chemicznymi.

Zna przepisy dotyczące składowania, wykorzystania i utylizacji substancji chemicznych w pracowni szkolnej.

Posiada umiejętność samodzielnego planowania i opracowywania scenariuszy lekcji z uwzględnieniem doświadczeń ilustrujących omawiane treści.

Bezpiecznie posługuje się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi, projektuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne w pracowni chemicznej, potrafi opracować i zrealizować działalność szkolnej pracowni chemicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie składowania, użytkowania i utylizacji substancji chemicznych.

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i systematycznego doskonalenia swoich umiejętności.

Wykazuje zainteresowanie chemią i naukami przyrodniczymi. Potrafi formułować opinie na temat podstawowych zagadnień przyrodniczych i popularyzować wiedzę z tej dziedziny nauki.

Typ modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny)

obowiązkowy

Semestr

II i III semestr

Imię i nazwisko osoby/osób prowadzących moduł

dr Paweł Bernard, dr Ewa Odrowąż

Imię i nazwisko osoby/osób egzaminującej/egzaminujących bądź udzielającej zaliczenia, w przypadku gdy nie jest to osoba prowadząca dany moduł

dr Ewa Odrowąż, dr Paweł Bernard

Sposób realizacji

Ćwiczenia, seminarium.

Wymagania wstępne i dodatkowe

Brak wymagań wstępnych

Rodzaj i liczba godzin zajęć dydaktycznych wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów, gdy w danym module przewidziane są takie zajęcia

Ćwiczenia - 20h,

Seminarium - 10h.

 

Liczba punktów ECTS przypisana modułowi

4 punktów ECTS

 

Bilans punktów ECTS

Udział w ćwiczeniach i seminariach razem 30h

Samodzielne opanowanie omówionego materiału i studiowanie zaleconej literatury – 30h.

Przygotowanie sprawozdań z pracy laboratoryjnej - 30h.

Przygotowanie do egzaminu dyplomowego – 10h.

Łączny nakład pracy: 100 godz., co odpowiada 4 punktom ECTS

Stosowane metody dydaktyczne

Ćwiczenia laboratoryjne, dyskusja, rozwiązywanie zadań problemowych.

Metody sprawdzania i oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów

Bieżąca ocena wiedzy i kompetencji uczestników, egzamin końcowy, sprawozdania laboratoryjne, egzamin dyplomowy.

Forma i warunki zaliczenia modułu, w tym zasady dopuszczenia do egzaminu, zaliczenia, a także forma i warunki zaliczenia poszczególnych zajęć wchodzących w zakres danego modułu

Ćwiczenia – ocenianie ciągłe (bez oceny)

Seminarium – ocenianie ciągłe (bez oceny)

Treści modułu kształcenia

Reakcje utleniania-redukcji (stopnie utlenienia, bilans elektronowy, utlenianie, redukcja, utleniacz, reduktor). Mol, masa molowa, objętość molowa gazów, stechiometria równań. Stechiometria wzorów chemicznych. Stężenie procentowe i molowe, przeliczanie stężeń. Reakcje zachodzące w ogniwach oraz reakcje elektrodowe zachodzące podczas elektrolizy różnych związków. Reakcje egzo i endoenergetyczne, obliczanie entalpii reakcji. Reguła przekory – wpływ czynników zewnętrznych na kierunek przesunięcia równowagi chemicznej. Przegląd typów związków organicznych. Reakcje utleniania-redukcji z udziałem związków organicznych, rozwiązywanie chemografów z udziałem związków organicznych. Identyfikacja związków organicznych.

Wykaz literatury podstawowej i uzupełniającej

  1. M. M. Poźniczek, Z. Kluz, Wybieram chemię 1. Pełny zakres treści kształcenia do matury na poziomie rozszerzonym. Podręcznik. Tom 1, ZamKor, Kraków 2007.
  2. M. M. Poźniczek, Z. Kluz, Wybieram chemię 2. Pełny zakres treści kształcenia do matury na poziomie rozszerzonym. Podręcznik. Tom 2, ZamKor, Kraków 2008.
  3. M. M. Poźniczek, Z. Kluz, Wybieram chemię 3. Pełny zakres treści kształcenia do matury na poziomie rozszerzonym. Podręcznik. Tom 3, ZamKor, Kraków 2009.