Podstawy chemii dla nauczycieli
Nazwa modułu kształcenia | Podstawy chemii dla nauczycieli |
Nazwa jednostki prowadzącej moduł | Wydział Chemii |
Kod modułu |
|
Język modułu kształcenia | polski |
Efekty kształcenia dla modułu kształcenia | Rozumie podstawowe pojęcia, prawa i zjawiska chemiczne; opisuje właściwości najważniejszych pierwiastków i związków chemicznych; dostrzega zależność pomiędzy budową substancji a jej właściwościami fizycznymi i chemicznymi. Zna przepisy dotyczące składowania, wykorzystania i utylizacji substancji chemicznych w pracowni szkolnej. Posiada umiejętność samodzielnego planowania i opracowywania scenariuszy lekcji z uwzględnieniem doświadczeń ilustrujących omawiane treści. Bezpiecznie posługuje się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi, projektuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne w pracowni chemicznej, potrafi opracować i zrealizować działalność szkolnej pracowni chemicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie składowania, użytkowania i utylizacji substancji chemicznych. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i systematycznego doskonalenia swoich umiejętności. Wykazuje zainteresowanie chemią i naukami przyrodniczymi. Potrafi formułować opinie na temat podstawowych zagadnień przyrodniczych i popularyzować wiedzę z tej dziedziny nauki. |
Typ modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny) | obowiązkowy |
Semestr | II i III semestr |
Imię i nazwisko osoby/osób prowadzących moduł | dr Paweł Bernard, dr Ewa Odrowąż |
Imię i nazwisko osoby/osób egzaminującej/egzaminujących bądź udzielającej zaliczenia, w przypadku gdy nie jest to osoba prowadząca dany moduł | dr Ewa Odrowąż, dr Paweł Bernard |
Sposób realizacji | Ćwiczenia, seminarium. |
Wymagania wstępne i dodatkowe | Brak wymagań wstępnych |
Rodzaj i liczba godzin zajęć dydaktycznych wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów, gdy w danym module przewidziane są takie zajęcia | Ćwiczenia - 20h, Seminarium - 10h.
|
Liczba punktów ECTS przypisana modułowi | 4 punktów ECTS
|
Bilans punktów ECTS | Udział w ćwiczeniach i seminariach razem 30h Samodzielne opanowanie omówionego materiału i studiowanie zaleconej literatury – 30h. Przygotowanie sprawozdań z pracy laboratoryjnej - 30h. Przygotowanie do egzaminu dyplomowego – 10h. Łączny nakład pracy: 100 godz., co odpowiada 4 punktom ECTS |
Stosowane metody dydaktyczne | Ćwiczenia laboratoryjne, dyskusja, rozwiązywanie zadań problemowych. |
Metody sprawdzania i oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów | Bieżąca ocena wiedzy i kompetencji uczestników, egzamin końcowy, sprawozdania laboratoryjne, egzamin dyplomowy. |
Forma i warunki zaliczenia modułu, w tym zasady dopuszczenia do egzaminu, zaliczenia, a także forma i warunki zaliczenia poszczególnych zajęć wchodzących w zakres danego modułu | Ćwiczenia – ocenianie ciągłe (bez oceny) Seminarium – ocenianie ciągłe (bez oceny) |
Treści modułu kształcenia | Reakcje utleniania-redukcji (stopnie utlenienia, bilans elektronowy, utlenianie, redukcja, utleniacz, reduktor). Mol, masa molowa, objętość molowa gazów, stechiometria równań. Stechiometria wzorów chemicznych. Stężenie procentowe i molowe, przeliczanie stężeń. Reakcje zachodzące w ogniwach oraz reakcje elektrodowe zachodzące podczas elektrolizy różnych związków. Reakcje egzo i endoenergetyczne, obliczanie entalpii reakcji. Reguła przekory – wpływ czynników zewnętrznych na kierunek przesunięcia równowagi chemicznej. Przegląd typów związków organicznych. Reakcje utleniania-redukcji z udziałem związków organicznych, rozwiązywanie chemografów z udziałem związków organicznych. Identyfikacja związków organicznych. |
Wykaz literatury podstawowej i uzupełniającej |
|