Historia nauk przyrodniczych

Nazwa modułu kształcenia

Historia nauk przyrodniczych

Nazwa jednostki prowadzącej moduł

Wydział Chemii

Kod modułu

 

Język modułu kształcenia

polski

Efekty kształcenia dla modułu kształcenia

Dysponuje wiedzą pozwalającą wykazać interdyscyplinarny charakter chemii, jej najnowsze osiągnięcia i różnorodne zastosowanie we współczesnym świecie oraz wpływ przemysłu i technologii chemicznej na środowisko.

Dyskutuje na temat współczesnych nurtów badawczych w naukach przyrodniczych i na tematy dotyczące wybranych zagadnień z tej dziedziny posługując się językiem naukowym typowym dla nauk chemicznych. Dostrzega związki i zależności między chemią a innymi obszarami nauk przyrodniczych.

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i systematycznego doskonalenia swoich umiejętności.

Wykazuje zainteresowanie chemią i naukami przyrodniczymi. Potrafi formułować opinie na temat podstawowych zagadnień przyrodniczych i popularyzować wiedzę z tej dziedziny nauki.

Typ modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny)

obowiązkowy

Semestr

III semestr

Imię i nazwisko osoby/osób prowadzących moduł

prof. dr hab. Anna Migdał-Mikuli, dr Krystyna Łopata

Imię i nazwisko osoby/osób egzaminującej/egzaminujących bądź udzielającej zaliczenia, w przypadku gdy nie jest to osoba prowadząca dany moduł

prof. dr hab. Anna Migdał-Mikuli, dr Paweł Bernard

Sposób realizacji

Wykład

Wymagania wstępne i dodatkowe

Brak wymagań wstępnych

Rodzaj i liczba godzin zajęć dydaktycznych wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów, gdy w danym module przewidziane są takie zajęcia

Wykład - 15h.

 

Liczba punktów ECTS przypisana modułowi

2 punktów ECTS

 

Bilans punktów ECTS

Udział w wykładzie - 15h.

Samodzielne opanowanie omówionego materiału i studiowanie zaleconej literatury - 40h.

Przygotowanie do egzaminu dyplomowego -20h.

Łączny nakład pracy: 75 godz., co odpowiada 3 punktom ECTS

Stosowane metody dydaktyczne

Wykład informacyjny, heureza, dyskusja.

Metody sprawdzania i oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów

Bieżąca ocena wiedzy i kompetencji uczestników, egzamin dyplomowy.

Forma i warunki zaliczenia modułu, w tym zasady dopuszczenia do egzaminu, zaliczenia, a także forma i warunki zaliczenia poszczególnych zajęć wchodzących w zakres danego modułu

Wykład – ocenianie ciągłe (bez oceny)

 

Treści modułu kształcenia

Rozwój nauk przyrodniczych. Wyodrębnienie się chemii jako osobnej dyscypliny. Rozwój pojęć chemicznych. Chemia praktyczna. Chemia jako przedmiot nauczania. Rozwój chemii w Krakowie.

Wykaz literatury podstawowej i uzupełniającej

  1. W. Bergandy, Od alchemii do chemii współczesnej.