Elementy ochrony środowiska
Nazwa modułu kształcenia |
Elementy ochrony środowiska |
Nazwa jednostki prowadzącej moduł |
Wydział Chemii |
Kod modułu |
WCh-PNC09-17 |
Język modułu kształcenia |
polski |
Efekty kształcenia dla modułu kształcenia |
Dysponuje wiedzą z zakresu edukacji ekologicznej w stopniu pozwalającym na realizację tych zagadnień podczas nauczania chemii na różnych poziomach edukacji szkolnej. Potrafi omówić przepisy dotyczące składowania, wykorzystania i utylizacji substancji chemicznych w pracowni szkolnej. Dysponuje wiedzą pozwalającą wykazać interdyscyplinarny charakter chemii, jej najnowsze osiągnięcia i różnorodne zastosowanie we współczesnym świecie oraz wpływ przemysłu i technologii chemicznej na środowisko. Korzysta z chemicznych tekstów źródłowych, biegle wykorzystuje nowoczesne technologie informatyczne do pozyskiwania, przetwarzania, tworzenia i prezentowania informacji. Krytycznie odnosi się do pozyskiwanych informacji. Posiada umiejętność samodzielnego planowania i opracowywania scenariuszy lekcji z uwzględnieniem doświadczeń ilustrujących omawiane treści. Bezpiecznie posługuje się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi, projektuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne w pracowni chemicznej, potrafi opracować i zrealizować działalność szkolnej pracowni chemicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie składowania, użytkowania i utylizacji substancji chemicznych. Dostrzega problemy społeczne i środowiskowe oraz właściwe na nie reaguje. |
Typ modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny) |
obowiązkowy |
Semestr |
II semestr |
Imię i nazwisko osoby/osób prowadzących moduł |
dr Iwona Maciejowska, |
Imię i nazwisko osoby/osób egzaminującej/egzaminujących bądź udzielającej zaliczenia, w przypadku gdy nie jest to osoba prowadząca dany moduł |
dr Iwona Maciejowska, dr Paweł Bernard |
Sposób realizacji |
Seminarium |
Wymagania wstępne i dodatkowe |
Brak wymagań wstępnych |
Rodzaj i liczba godzin zajęć dydaktycznych wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów, gdy w danym module przewidziane są takie zajęcia |
Seminarium – 15h,
|
Liczba punktów ECTS przypisana modułowi |
3 punkty ECTS
|
Bilans punktów ECTS |
Udział w zajęciach –15h Przygotowanie do zajęć seminaryjnych – 15h Samodzielne opanowanie omówionego materiału i studiowanie zaleconej literatury – 45h.
Łączny nakład pracy: 75 godz., co odpowiada 3 punktom ECTS |
Stosowane metody dydaktyczne |
Wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna, analiza dokumentów, praca w grupach. |
Metody sprawdzania i oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów |
Bieżąca ocena wiedzy i kompetencji uczestników, egzamin dyplomowy. |
Forma i warunki zaliczenia modułu, w tym zasady dopuszczenia do egzaminu, zaliczenia, a także forma i warunki zaliczenia poszczególnych zajęć wchodzących w zakres danego modułu |
Seminarium – ocenianie ciągłe (bez oceny)
|
Treści modułu kształcenia |
Edukacja środowiskowa. Zagrożenia środowiska przyrodniczego, metody zapobiegania i sposoby usuwania negatywnych następstw degradacji i dewastacji środowiska. Zasady zrównoważonego rozwoju, zielonej chemii. REACH. Odpowiedzialność i troska. Ochrona środowiska w najbliższym otoczeniu (dom, szkoła, miejsce pracy). Ekologia a ochrona środowiska. Podstawy składowania, wykorzystania i transportu odczynników i odpadów chemicznych. Przepisy BHP obowiązujące w szkolnej pracowni chemicznej. |
Wykaz literatury podstawowej i uzupełniającej |
|