Dydaktyka chemii
Nazwa modułu kształcenia |
Dydaktyka chemii |
Nazwa jednostki prowadzącej moduł |
Wydział Chemii |
Kod modułu |
WCh-PNC05-17 |
Język modułu kształcenia |
polski |
Efekty kształcenia dla modułu kształcenia |
Dysponuje wiedzą pozwalającą wykazać interdyscyplinarny charakter chemii, jej najnowsze osiągnięcia i różnorodne zastosowanie we współczesnym świecie oraz wpływ przemysłu i technologii chemicznej na środowisko. Korzysta z chemicznych tekstów źródłowych, biegle wykorzystuje nowoczesne technologie informatyczne do pozyskiwania, przetwarzania, tworzenia i prezentowania informacji. Krytycznie odnosi się do pozyskiwanych informacji. Posiada umiejętność samodzielnego planowania i opracowywania scenariuszy lekcji z uwzględnieniem doświadczeń ilustrujących omawiane treści. Bezpiecznie posługuje się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi, projektuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne w pracowni chemicznej, potrafi opracować i zrealizować działalność szkolnej pracowni chemicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie składowania, użytkowania i utylizacji substancji chemicznych. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i systematycznego doskonalenia swoich umiejętności. Dostrzega problemy społeczne i środowiskowe oraz właściwe na nie reaguje. |
Typ modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny) |
obowiązkowy |
Semestr |
I, II semestr |
Imię i nazwisko osoby/osób prowadzących moduł |
dr Zofia Kluz – wykłady dr Ewa Odrowąż – ćwiczenia, dr Paweł Bernard – koordynator, wykłady, ćwiczenia |
Imię i nazwisko osoby/osób egzaminującej/egzaminujących bądź udzielającej zaliczenia, w przypadku gdy nie jest to osoba prowadząca dany moduł |
dr Paweł Bernard |
Sposób realizacji |
Wykład, ćwiczenia. |
Wymagania wstępne i dodatkowe |
Brak wymagań wstępnych |
Rodzaj i liczba godzin zajęć dydaktycznych wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów, gdy w danym module przewidziane są takie zajęcia |
Wykład – 30h, Ćwiczenia – 30h,
|
Liczba punktów ECTS przypisana modułowi |
8 punktów ECTS
|
Bilans punktów ECTS |
Udział w wykładach – 30h Udział w ćwiczeniach – 30h Samodzielne opanowanie omówionego materiału i studiowanie zaleconej literatury – 75h. Przygotowanie konspektów lekcji, przykładowych sprawdzianów wiadomości – 45h. Przygotowanie do egzaminu końcowego – 15h.
Łączny nakład pracy: 200 godz., co odpowiada 8 punktom ECTS |
Stosowane metody dydaktyczne |
Wykład informacyjny, dyskusja, praca z materiałem źródłowym, praca w grupie. |
Metody sprawdzania i oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów |
Bieżąca ocena wiedzy i kompetencji uczestników (opracowane przez uczestników konspekty lekcji, sprawdziany wiadomości), egzamin końcowy. |
Forma i warunki zaliczenia modułu, w tym zasady dopuszczenia do egzaminu, zaliczenia, a także forma i warunki zaliczenia poszczególnych zajęć wchodzących w zakres danego modułu |
Wykład – ocenianie ciągłe (bez oceny) Ćwiczenia – ocenianie ciągłe (bez oceny)
|
Treści modułu kształcenia |
Miejsce i rola przedmiotu w procesie etapie edukacyjnym. Podstawa programowa kształcenia ogólnego w kontekście nauczania przedmiotów przyrodniczych. Cele kształcenia i treści nauczania chemii. Przedmiot w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia. Struktura wiedzy przedmiotowej, integracja wewnątrz- i międzyprzedmiotowa. Programy nauczania – tworzenie i modyfikacja, analiza, ocena, dobór i zatwierdzanie. Projektowanie procesu kształcenia. Rozkład materiału. Lekcja – formalna struktura lekcji, jako jednostki metodycznej, typy i modele lekcji. Konspekt, jako podstawowa forma przygotowania się nauczyciela do lekcji. Formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania. Metody i zasady nauczania. Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące. Dobór metod dydaktycznych. Projektowanie środowiska materialnego lekcji. Organizowanie przestrzeni klasy szkolnej. Środki dydaktyczne: podręczniki, pakiety edukacyjne i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie. Sposoby wykonywania, prezentacji i poprawnego opisu szkolnych doświadczeń chemicznych. Kontrola i ocena efektów pracy uczniów. Funkcje oceny. Konstruowanie testów i sprawdzianów. Ocenianie i jego rodzaje: kształtujące i podsumowujące; bieżące, semestralne i roczne; wewnętrzne i zewnętrzne. Egzaminy zewnętrzne. Powtarzanie i utrwalanie wiedzy i umiejętności. |
Wykaz literatury podstawowej i uzupełniającej |
|