Dydaktyka chemii
Nazwa modułu kształcenia | Dydaktyka chemii |
Nazwa jednostki prowadzącej moduł | Wydział Chemii |
Kod modułu |
|
Język modułu kształcenia | polski |
Efekty kształcenia dla modułu kształcenia | Zna przepisy dotyczące składowania, wykorzystania i utylizacji substancji chemicznych w pracowni szkolnej. Dysponuje wiedzą pozwalającą wykazać interdyscyplinarny charakter chemii, jej najnowsze osiągnięcia i różnorodne zastosowanie we współczesnym świecie oraz wpływ przemysłu i technologii chemicznej na środowisko. Korzysta z chemicznych tekstów źródłowych, biegle wykorzystuje nowoczesne technologie informatyczne do pozyskiwania, przetwarzania, tworzenia i prezentowania informacji. Krytycznie odnosi się do pozyskiwanych informacji. Posiada umiejętność samodzielnego planowania i opracowywania scenariuszy lekcji z uwzględnieniem doświadczeń ilustrujących omawiane treści. Bezpiecznie posługuje się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi, projektuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne w pracowni chemicznej, potrafi opracować i zrealizować działalność szkolnej pracowni chemicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie składowania, użytkowania i utylizacji substancji chemicznych. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i systematycznego doskonalenia swoich umiejętności. Dostrzega problemy społeczne i środowiskowe oraz właściwe na nie reaguje. |
Typ modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny) | obowiązkowy |
Semestr | I, II i III semestr |
Imię i nazwisko osoby/osób prowadzących moduł | dr Zofia Kluz, dr Paweł Bernard, dr Ewa Odrowąż |
Imię i nazwisko osoby/osób egzaminującej/egzaminujących bądź udzielającej zaliczenia, w przypadku gdy nie jest to osoba prowadząca dany moduł | dr Zofia Kluz, dr Paweł Bernard |
Sposób realizacji | Wykład, ćwiczenia, seminarium. |
Wymagania wstępne i dodatkowe | Brak wymagań wstępnych |
Rodzaj i liczba godzin zajęć dydaktycznych wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów, gdy w danym module przewidziane są takie zajęcia | Wykład - 30h, Ćwiczenia - 20h, Seminarium - 10h.
|
Liczba punktów ECTS przypisana modułowi | 8 punktów ECTS
|
Bilans punktów ECTS | Udział w wykładach - 30h. Udział w ćwiczeniach i seminariach razem 30h. Samodzielne opanowanie omówionego materiału i studiowanie zaleconej literatury - 75h. Przygotowanie konspektu zaliczeniowego -45h. Przygotowanie do egzaminu dyplomowego – 15h. Łączny nakład pracy: 200 godz., co odpowiada 8 punktom ECTS |
Stosowane metody dydaktyczne | Wykład informacyjny, dyskusja, praca z materiałem źródłowym, praca w grupie, ćwiczenia laboratoryjne. |
Metody sprawdzania i oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów | Bieżąca ocena wiedzy i kompetencji uczestników, praca zaliczeniowa, egzamin końcowy. |
Forma i warunki zaliczenia modułu, w tym zasady dopuszczenia do egzaminu, zaliczenia, a także forma i warunki zaliczenia poszczególnych zajęć wchodzących w zakres danego modułu | Wykład - ocenianie ciągłe (bez oceny) Ćwiczenia - konspekt zaliczeniowy (ocena) Seminarium - ocenianie ciągłe (bez oceny) |
Treści modułu kształcenia | Metody i zasady nauczania chemii. Narzędzia pomiaru dydaktycznego. Kontrola i ocena wiadomości i umiejętności uczniów. Konspekt jako podstawowa forma przygotowania się nauczyciela do lekcji. Konstrukcja programów nauczania. Omówienie sposobu wykonywania i poprawnego opisu szkolnych doświadczeń chemicznych. Wykonanie wybranych doświadczeń programu szkoły gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej. |
Wykaz literatury podstawowej i uzupełniającej |
|