Dydaktyka chemii

Nazwa modułu kształcenia

Dydaktyka chemii

Nazwa jednostki prowadzącej moduł

Wydział Chemii

Kod modułu

 

Język modułu kształcenia

polski

Efekty kształcenia dla modułu kształcenia

Zna przepisy dotyczące składowania, wykorzystania i utylizacji substancji chemicznych w pracowni szkolnej.

Dysponuje wiedzą pozwalającą wykazać interdyscyplinarny charakter chemii, jej najnowsze osiągnięcia i różnorodne zastosowanie we współczesnym świecie oraz wpływ przemysłu i technologii chemicznej na środowisko.

Korzysta z chemicznych tekstów źródłowych, biegle wykorzystuje nowoczesne technologie informatyczne do pozyskiwania, przetwarzania, tworzenia i prezentowania informacji. Krytycznie odnosi się do pozyskiwanych informacji.

Posiada umiejętność samodzielnego planowania i opracowywania scenariuszy lekcji z uwzględnieniem doświadczeń ilustrujących omawiane treści.

Bezpiecznie posługuje się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi, projektuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne w pracowni chemicznej, potrafi opracować i zrealizować działalność szkolnej pracowni chemicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie składowania, użytkowania i utylizacji substancji chemicznych.

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i systematycznego doskonalenia swoich umiejętności.

Dostrzega problemy społeczne i środowiskowe oraz właściwe na nie reaguje.

Typ modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny)

obowiązkowy

Semestr

I, II i III semestr

Imię i nazwisko osoby/osób prowadzących moduł

dr Zofia Kluz, dr Paweł Bernard, dr Ewa Odrowąż

Imię i nazwisko osoby/osób egzaminującej/egzaminujących bądź udzielającej zaliczenia, w przypadku gdy nie jest to osoba prowadząca dany moduł

dr Zofia Kluz, dr Paweł Bernard

Sposób realizacji

Wykład, ćwiczenia, seminarium.

Wymagania wstępne i dodatkowe

Brak wymagań wstępnych

Rodzaj i liczba godzin zajęć dydaktycznych wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów, gdy w danym module przewidziane są takie zajęcia

Wykład - 30h,

Ćwiczenia - 20h,

Seminarium - 10h.

 

Liczba punktów ECTS przypisana modułowi

8 punktów ECTS

 

Bilans punktów ECTS

Udział w wykładach - 30h.

Udział w ćwiczeniach i seminariach razem 30h.

Samodzielne opanowanie omówionego materiału i studiowanie zaleconej literatury - 75h.

Przygotowanie konspektu zaliczeniowego -45h.

Przygotowanie do egzaminu dyplomowego – 15h.

Łączny nakład pracy: 200 godz., co odpowiada 8 punktom ECTS

Stosowane metody dydaktyczne

Wykład informacyjny, dyskusja, praca z materiałem źródłowym, praca w grupie, ćwiczenia laboratoryjne.

Metody sprawdzania i oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów

Bieżąca ocena wiedzy i kompetencji uczestników, praca zaliczeniowa, egzamin końcowy.

Forma i warunki zaliczenia modułu, w tym zasady dopuszczenia do egzaminu, zaliczenia, a także forma i warunki zaliczenia poszczególnych zajęć wchodzących w zakres danego modułu

Wykład - ocenianie ciągłe (bez oceny)

Ćwiczenia - konspekt zaliczeniowy (ocena)

Seminarium - ocenianie ciągłe (bez oceny)

Treści modułu kształcenia

Metody i zasady nauczania chemii. Narzędzia pomiaru dydaktycznego. Kontrola i ocena wiadomości i umiejętności uczniów. Konspekt jako podstawowa forma przygotowania się nauczyciela do lekcji. Konstrukcja programów nauczania.

Omówienie sposobu wykonywania i poprawnego opisu szkolnych doświadczeń chemicznych. Wykonanie wybranych doświadczeń programu szkoły gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej.

Wykaz literatury podstawowej i uzupełniającej

  1. Dydaktyka Chemii, Praca zbiorowa pod red. A. Burewicza i H. Gulińskiej, Wydawnictwo UAM, Poznań.
  2. Z. Kluz, K. Łopata, M. Poźniczek, Z. Fryt, Ćwiczenia z metodyki nauczania chemii, Wydawnictwo UJ, Kraków 1993.